התקנת השקיה בטפטוף לאדניות



כל מי שמטפח צמחים באדניות מכיר את האתגר שבהענקת כמות מדויקת של מים, לא יותר מדי כך שמים מתחילים לטפטף אל מתחת לאדניות ולא פחות ממה שהצמחים באדניות צריכים.
לרובנו אין די זמן פנוי כדי לגשת מדי יום אל האדניות, לבחון את מצב הקרקע בהן, להחליט כמה צריך להשקות ואז לעבור לצד כל אדנית עם משפך ולהשקות אותן אחת אחת. דרך מצוינת לחסוך זמן ומאמץ, כמו גם לאפשר שליטה טובה בכמות המים שמקבלות האדניות ולספק את המים באופן אופטימאלי, היא מעבר להשקיית אדניות בטפטוף. כל מי שלו ידע ויכולת הפעלת כלי עבודה פשוטים, ידניים (כגון סכין יפני, מברג, מפתח צינורות, מפתח שוודי, פטיש, פלייר וכד’) כמו גם מספר כלי עבודה חשמליים (כגון מקדחה חשמלית ביתית ומברגה נטענת), יכול להתקין מערכת השקיה בטפטוף לאדניות שלו בשיטת עשה זאת בעצמך. בפסקאות הבאות תמצאו תיאור כללי לאופן ביצוע פרויקט שכזה.

 

הצטיידו בצינור עם טפטפות, צינור "עיוור" ומחברים
בטרם תיגשו למלאכת הרכבת מערכת ההשקיה עצמה תצטרכו לבקר בחנות לציוד טכני לגינון (או חנות מוצרי השקיה או במשתלה בה מוכרים גם ציוד מעין זה). היוועצו בנציגי המכירות והצטיידו בכל האביזרים והצינורות שתזדקקו להם.
לפני שתיגשו לחנות סיפרו כמה אדניות ברצונכם להשקות ומדדו את המרחק הכולל על פניו הן פרושות.

באופן כללי תזדקקו לצינור המכיל טפטפות, צינור "עיוור" (דרכו יוזמו המים בין האדניות), מחברים למעבר בין צינור עם טפטפות לצינור "עיוור", מחברי “T” לפיצול קו ההשקיה במידת הצורך, יתדות בצורת U לקיבוע הצנרת במקומה, דיבלים, ברגים ותפסים לקיבוע הצינור לאורך תוואי ההשקיה ומחברים לחיבור המערכת כולה ישירות לברז מים או דרך מחשב השקיה (מומלץ, שכן אז אם תתכנתו נכון את מחשב ההשקיה לא תצטרכו אפילו לגשת לפתוח ולסגור את הברז ויספיקו ביקורים בזמנכם החופשי לוודא שאין צורך לשנות את דפוס ההשקיה).

 

 

פריסת מערכת ההשקיה
התחילו מן הברז או מחשב ההשקיה, חברו אליו צינור "עיוור" והניחו אותו, תוך קיבועו היכן שצריך, עד שיגיע אל האדנית הראשונה. חיתכו את הצינור העיוור וחברו אל הקצה החדש שיצרתם צינור עם טפטפות. פרסו קטע צינור עם טפטפות לאורך האדנית הראשונה וקבעו אותו אל הקרקע באדנית באמצעות יתדות ה U. חיתכו את הצינור עם הטפטפות בקצה האדנית (אך עדיין בתוכה ולא מחוץ לה) וחברו לקצה החדש שיצרתם צינור עיוור, פרסו קטע צינור עיוור עד לאדנית הבאה, חיתכו, חברו צינור עם טפטפות וחוזר חלילה