מברגת אימפקט

כולנו מכירים את המברגה החשמלית הנטענת שמרגע שהופיע, בראשית שנות השמונים, כבשה בסערה מקום של כבוד בארגז כלי העבודה של בעלי מקצוע וחובבי עשה זאת בעצמך כאחד. מברגות חשמליות הלכו והשתכללו עד כי כיום ישנן מברגות חזקות, בעלות מהירויות סיבוב גבוהות (כ 2,000 סל“”he-IL">ד ואף יותר) היכולות לשמש לקדיחה, לפתיחה ולהידוק שלל סוגי ברגים. אחד החידושים בתחום המברגות הנטענות, תכונה שהפכה זמינה בחילת שנות האלפיים והפופולאריות שלה הלכה וצברה תאוצה, היא האפשרות להשתמש במברגה כמברג אימפקט.
מברגות בעלות אפקט אימפקט מכונות מברגות אימפקט ועליהן נרחיב מעט בפסקאות הבאות.

לא ניתן להחליף מברגה רגילה במברגת אימפקט
ראשית חשוב להבין שלא ניתן להחליף מברגה רגילה (המכונה גם מברגת קלאץ‘) במברגת אימפקט, יש הבדל עקרוני באופן הפעולה בין שני סוגי המברגות ולפיכך כל אחת מתאימה לסוג אחר של עבודה. מברגת קלאץהיא מתאימה לקידוח ולסגירה ופתיחה של ברגים ואומים שחוזק ההידוק שלהם הוא רגיל. מברגת אימפקט אינה מתאימה לקידוח והיא מתאימה לסגירה ופתיחה של ברגים שיש להדקם באופן חזק במיוחד, למשל כאשר יש לוודא שלא ישתחררו מעצמם בשל רעידות.

לאור שתואר לעיל, רוב מי שעוסקים, בין אם באופן מקצועי או כתחביב, במלאכות כפיים ששימוש במברגה כרוך בהם טוב יעשו אם יצטיידו גם במברגה חשמלית רגילה וגם במברגת אימפקט וישתמשו בכל אחת מהן כאשר היא המתאימה ביותר למשימה.

שימוש נכון במברגת אימפקט
כדי להשתמש נכון במברגת אימפקט יש להבין את עקרון פעולתה. ראש מברגת האימפקט מסתובב ללא שהוא הולם בבורג כל עוד הוא אינו מרגיש בהתנגדות לפתיחה/לסגירה. ברגע שמורגשת התנגדות חזקה מזו שהמברגה מכוונת לה נכנס לפעולה אפקט ההלימה וכך ראש הבורג מקבל דפיקות עם כיוון הסיבוב (לכיוון השעון בסגירה ונגד כיוון השעון בפתיחה, אלא אם מדובר בהברגה הפוכה). כאשר אפקט ההלימה פועל המברגה מתפקדת למעשה כמברג אימפקט לכל דבר, חשוב מאוד שהביט בו משתמשים יהיה מתאים בדיוק לראש הבורג כדי להפחית סיכוי שיחליק, יגרום נזק לראש הבורג, נזק העלול להקשות מאוד על שחרור הבורג