איך לבחור את העץ שיתאים ליצירה שלך

 

 

 

 

חושבים להכין פרוייקט מעץ, אבל לא יודעים באיזה עץ לבחור? הכנו לכם מדריך ברור ומפורט עם כל סוגי העצים הזמינים לעבודות בעץ בארץ, יתרונות, חסרונות ומאפיינים עיקריים – ושילבנו כמה טיפים להתאמת סוג העץ לתוצאה הרצוייה.

סוגי עצים מעובדים

 

עץ לבוד (“סנדוויץ’”) – לא מדובר כאן בסוג של עץ אלא בצורת עיבוד של חומר הגלם. עץ לבוד בדרך כלל מכיל חלקים של עצים שונים בעלי רמת עמידות משתנה, ומדובר בלוחות עץ דקים המוצמדים זה לזה (ולכן קיבל את הכינוי “סנדוויץ’”). בארץ בדרך כלל מכינים עץ לבוד מעצים זולים כמו צפצפה (קלה ושבירה, זולה יחסית ואיכותה נחשבת פחותה), גבון (עץ אדמדם, בעל איכות טובה ועמידות גבוהה), או ליבנה (עץ בהיר ויפה, כחומר גלם הוא עמיד וחזק, משמש ליצירת עצים לבודים ברמה גבוהה).

 

שבבית – חומר עשוי שבבי עץ המודבקים ביחד. מתאים כאשר מחפשים פיתרון קל משקל למקום שאינו חשוף ללחות. השבבית מתנפחת ומתפוררת בתנאי לחות ואינה מתאימה לשינויים במהלך חייה כרהיט (אפילו הניסיון להציב בה מסמר עשוי להתחיל תהליך של התפוררות). היא מתאימה לרהיטים קלים שאינם מיועדים לטווח ארוך.

 

 

סיבית (MDF) – עשוי מפירורי עץ זעירים דחוסים ומודבקים. זהו חומר עמיד יותר מהשבבית ובחיפוי נכון יכול להתאים למטבחים, ארונות, וכדומה. גם הוא, כאחותו השבבית, רגיש ללחות ולכן חשוב לבחור חומר איכותי ולקחת בחשבון את רגישויותיו. ניתן להשיג סיבית באיכויות משתנות, אלה מהאיכות הגבוהה הם עמידים יותר ללחות.

 

 

 

 

עץ מלא

 

בדרך כלל חומר גלם יקר יותר, אבל גם היפה מכולם. בארץ משתמשים במגוון עצים לעבודות נגרות ועשה זאת בעצמך, הנה כמה מהם:

 

אורן – עץ הנפוץ ביותר. עץ עמיד ויחסית חלש, בעל גוון צהבהב בהיר. זהו עץ זול יחסית, רך ונוח לעבודה ולחיתוך. מתאים לעבודות בניין ועבודות נגרות גדולות (למשל דלתות).

 

אלון – עץ בעל גוון אדמדם עמוק, עיניים רחבות, עמיד מאוד, כבד, וקשיח. הוא אינו קל לחיתוך ועבודה, אבל נותן תוצאה יפה ומראה עשיר. הוא מבוקש מאוד בתעשיית רהיטי הבוטיק ואצל מעצבי דיור, מתאים לריצוף, ריהוט, ונגרות חוץ.

 

מייפל – עץ בהיר בעל עיטורים בגוונים כהים יותר, יפה, קשיח, כבד, חזק מאוד ועמיד. בניגוד לעבודה בעץ אלון, בעל הסיבים הארוכים, המייפל ניתן לשיוף כך שמתקבל שטח פנים חלק במיוחד, וזה אחד מהיתרונות הבולטים שלו. מתאים לריצוף, הכנת משטחים (גם במטבח, למשל), וריהוט.

 

בוק – בדומה למייפל, גם הבוק הוא קשיח, כבד ועמיד, וגם הוא מגיע בצבעים אדמדמים. בארץ, הבוק זול וזמין יותר מהמייפל וכאן יתרונו. מתאים, כמו המייפל, להכנת משטחים, ריצוף, וריהוט.

 

דובדבן – עץ בעל צבע אדום עמוק ייחודי, רך יותר מהבוק, חלש ופחות עמיד ממנו. הדובדבן מאבד עם השנים את הגוון האדמדם שלו ולכן הוא בחירה פחות מוצלחת לריהוט שמתוכנן לשימוש לשנים רבות.

 

סוגי עצים

 

אז במה בוחרים?

כאשר ניגשים לבחור עץ לעבודות נגרות בשיטת עשה זאת בעצמך, חשוב לבחור סוג עץ שישרת היטב את מטרת הבנייה, אורך חייה הצפוי, ולא פחות חשוב לבחור עץ שימצא חן בעיניכם. עבודות עץ שנעשות בקפידה יכולות לשרת את בעליהן בנאמנות על פני שנים רבות, בפנים הבית או מחוצה לו, ולכן כדאי לתכנן את העבודה היטב בהתאם למטרתה. אז קדימה, למה אתם מחכים? תתחילו בעבודה!

מתכננים עבודת נגרות? מחפשים כלי עבודה לנגרות כגון מסור ג’קסון או מסור עגול? רכשו כלי עבודה איכותיים במחירים משתלמים בבית סנטר!

 

 

 

  

פייסבוק בית סנטר

 

כנסו לפייסבוק שלנו, עשו לנו לייק ותקבלו עדכונים על כל הכתבות הכי שוות  

 05/02/2014

 

 

כתבות נוספות שיעניינו אותך:

חידוש רהיטים

איך לחדש רהיטי עץ?

חריטה על עץ

חורטים על עץ?
כך תעשו את זה נכון!

איך לשמור על עץ

עשה ואל תעשה -
איך תשמרו על רהיטי העץ בבית

בית עץ

איך לבנות בית בובות מעץ