איך לבנות פרגולה

אם אתם אנשים שאוהבים לעבוד עם הידיים וליצור בעצמכם, בטח שקלתם כבר להתקין פרגולה בכוחות עצמכם, בלי להסתייע באנשי מקצוע. כדאי שתדעו שזה לחלוטין אפשרי, ועם כוח רצון, נחישות, החומרים הנכונים וכמה כלי עבודה איכותיים תוכלו להעמיד תוך זמן קצר פרגולה מיוחדת משלכם שתתאים בדיוק למרפסת או לגינה שלכם! מעבר לזה שזו יכולה להיות עבודת כפיים נחמדה ומהנה, כשאתם מתקינים את הפרגולה לבד אתם חוסכים לא מעט כסף.

המאמר הבא יבהיר כל מה שצריך לדעת על התקנת פרגולה בעצמכם (DIY), באילו כלים צריך להיעזר ועל מה כדאי לתת את הדעת. בהצלחה!

תכנון הפרגולה

לפני שמזמינים את חומרי הגלם לבניית הפרגולה, חשוב קודם כל למדוד את המידות המדויקות של הפרגולה שלכם. יש להשתמש במטר מדידה כדי למדוד את שטח הפרגולה וכך להבין לכמה לוחות עץ תזדקקו. שימו לב למדוד גם את הגובה (עבור העמודים עצמם) וגם את הרוחב של קירוי פרגולה. אל “תתקמצנו” בגודל – כדאי לבנות את הפרגולה גדולה ככל האפשר, כך שתצל באופן אפקטיבי על האזור!

כשאתם מתכננים את הפרגולה, שימו לב ל"חוק הפרגולות", לפיו יש להתקין את הפרגולה בהתאם לתקנות העירוניות. אין צורך באישורים על מנת להתקין פרגולה בבית, אך כן יש להתאים את הפרגולה לתקנות, שבין היתר מגבילות את שטח הפרגולה. יש להודיע לרשות הרישוי על הקמת הפרגולה בתוך כ-45 יום מביצוע העבודה, ולצרף אישור מהנדס קונסטרוקציה. זה נשמע מורכב, אך למעשה זהו תהליך קצר מאוד והאישור מגיע במהרה. 

הזמנת חומרי הגלם

הדבר העיקרי שצריך להצטייד בו הוא כמובן קורות העץ בהן תעשו שימוש לבניית הפרגולה. כדאי לברר איזה עץ אתם רוצים, כי יש מספר סוגי עצים עם איכויות שונות וצבעים שונים, כמו פרגולה מעץ אורן, עץ גושני, במבוק ועוד. כמו כן, מקומות מסוימים יספקו לכם את לוחות העץ כך שהם כבר מוכנים להתקנה, מטופלים נגד מזיקים, מלוטשים, מנוסרים וצבועים, מה שעושה את העבודה קלה במיוחד. אם העץ לא הגיע מוכן מהיצרן, יש להכין אותו לקראת הבניה. הדבר העיקרי הוא צביעת העץ והכנתו נגד מזיקים. ישנם צבעים רבים לעץ, וזה לא ממש משנה באיזה צבע תבחרו, אבל כן חשוב לוודא שמדובר על חומר איכותי שמתאים לעץ שנמצא בחוץ לאורך זמן. צבע איכותי יכול לשמור משמעותית על העץ לטווח הארוך! 

אם החלטתם להתקין פרגולה מאלומיניום, תוכלו גם כן להזמין חומרי גלם בהתאמה מדויקת לגודל הנדרש. כמו כן, יש לבחור את חומר הגלם שישמש אתכם לקירוי – זה יכול להיות יריעות במבוק, פוליקרבונט, סנטף ועוד. שימו לב לתכונות השונות של חומרי הקירוי – סנטף, למשל, הוא חומר קירוי שמגן היטב הן מפני גשם והן מפני שמש.  

מעבר ללוחות העץ ולקירוי, שהם כמובן החומרים העיקריים בהם תעשו שימוש בבניית הפרגולה, יש להצטייד בכמה כלי עבודה חשובים. אם יש לכם אותם, זה הזמן להוציא אותם מארגז הכלים, ואם אין לכם, כדאי להצטייד בהם שכן מדובר על כלים שימושיים מאוד. בין היתר תזדקקו למקדחה, מסור דיסק, מברגה וברגים בגדלים שונים. כל אלו יסייעו לכם בתהליך ההתקנה, וככל שהם יהיו איכותיים יותר, כך העבודה תהייה קלה יותר.

מתחילים בהתקנת המסגרת

עכשיו כשיש לכם את כל חומרי הגלם וכלי העבודה, אפשר להתחיל בהתקנת הפרגולה. הדבר הראשון שעושים הוא קונסטרוקציה, המסגרת של הפרגולה. המסגרת מורכבת מהעמודים (או ה"רגליים") שמחזיקים את הפרגולה, והקורות המונחות בראש הפרגולה. אם הפרגולה עומדת בפני עצמה, יש צורך בארבע רגליים, בעוד אם הפרגולה נשענת בחלקה על קיר של הבית, יש צורך בשתי רגליים. כמו כן, בראש כל “רגל” יש לחבר שתי קורות עץ שייתחברו עם הרגליים האחרות במאוזן וייצרו מלבן שיקיף את המבנה. שימו לב שככל שהרגל עבה יותר, כך הפרגולה יציבה יותר. בנוסף, כדאי לוודא שהמרחק בין כל רגל אחת לשניה לא עולה על ארבעה מטרים.

לצורך התקנת העמודים, יש להתקין תושבות. יש לחפור בורות קטנים ולהניח תושבות, עליהם תרכיבו בהמשך את רגלי הפרגולה.  לאחר שמניחים את התושבות יש לשפוך בטון וליישר באמצעות פלס, למראה אסתטי ככל האפשר. לאחר שסיימתם עם הבטון, יש להמתין להתייבשותו, ולכן זה הזמן לעזוב את הפרגולה עד שהבטון מתייבש לחלוטין – כיומיים לאחר מכן. ברגע שהבטון מתייבש ניתן לסיים את התקנת הקונסטרוקציה. שימו לב שאם חלק מהפרגולה נשען על הקיר, יש לקבע את הקורה לקיר בעזרת ברגי “ג’מבו”.   

ברגע שהבטון מתייבש, יש למקם את הרגליים בתושבות ולהבריג אותם למקומם. את הקורות הנוספות מחברים במרחק של כ-85 ס"מ אחת מהשניה. מספר הקורות תלוי בגודל הפרגולה (בדרך כלל בין 6 ל-10 קורות).  את הקורות מחברים לקונסטרוקציה באמצעות ברגים ומברגה. בסיום, יש לבדוק היטב את יציבות הפרגולה; במידה והפרגולה לא יציבה מספיק, כדאי לשקול להתקין גם קורה אלכסונית.

מסיימים בקירוי

אחרי שיש ברשותכם קונסטרוקציה יציבה ובטוחה, ובגינה שלכם יש מסגרת עץ עם קורות עץ אך ללא כל הצללה, הגיע זמן הקירוי. שאר העבודה היא  באמת פשוטה מאוד, ותוכלו לסיים את ההתקנה במהירות! בשלב זה הגיע הזמן לפרוס את הקירוי. אם, לדוגמה, מדובר על קירוי במבוק, פרסו את גלילי הבמבוק על גבי הקורות ומתחו אותם ככל האפשר. יש להצטייד בלטות עץ, ולחבר אותן לקצות הבמבוק.  רצוי להוסיף שכבת קירוי נוספת, כמו למשל סנטף, המגן מפני גשם. את הסנטף ניתן לחבר בעזרת ברגי איסכורית. 

סיימתם את הנחת הקירוי? מזל טוב! סיימתם את העבודה ותוכלו להנות מפרגולה איכותית שהתקנתם בעצמכם! 

חסרים לכם כמה כלים לבניית הפרגולה? אל דאגה! תוכלו למצוא את כל הדרושים באתר בית סנטר!