המדריך המלא לקניית פטישון

 

חובבי עבודה עצמית וחייבים שיהיה לכם ארגז כלים מאובזר מבלי שיחסר דבר במהלך עבודת ה"עשה זאת בעצמך" שלכם? והנה, גיליתם את הצורך בפטישון, היתרונות והמאפיינים שלו ואתם פשוט חייבים אחד כזה בארגז הכלים שלכם. השאלה היא כיצד בוחרים אותו, לאילו פרמטרים יש להתייחס בקנייה וכיצד להתאים פטישון במדויק לצרכים שלכם? לפניכם, המדריך המלא לקניית פטישון.

 בוחרים נכון ונבון

אם אתם חובבי שיפוצים, עבודה עצמית והתנסויות חדשות, לבטח תכירו בחשיבותו של הפטישון. זהו כלי עבודה חשוב ונדרש המשמש במגוון עבודות, כמו שיפוצים, תיקונים, קידוחים וכדומה. כשהפטישון הוא איכותי, הוא מקל על העבודה ואף מקצר אותה. ההתלבטות שעולה בבחירת פטישון היא כיצד להתאים אותו במדויק לצרכים ולאופי העבודה ומה הם ההדגשים שיש לשים לב אליהם בעת בחירת הפטישון.

 

שיטת הפעלה

קריטריון חשוב בבחירת פטישון הוא כיצד מפעילים אותו. שיטת ההפעלה של פטישון משתנה בין הסוגים השונים. היא יכולה להיות באמצעות חיבור ישיר לחשמל, או באמצעות סוללה נטענת.

 

היתרון הבולט של פטישון המופעל באמצעות סוללה נטענת הוא היכולת להתנייד איתו לכל מקום. החסרון הבולט הוא כי פטישון כזה יהיה יקר יותר מ"סתם" פטישון חשמלי עם חיבור ישיר לחשמל. מצד שני, היתרון של פטישון עם חיבור ישיר לחשמל ולא באמצעות סוללה נטענת, הוא כי פטישון כזה יהיה לרוב בעל עוצמת חציבה או קידוח גבוהה יותר מאשר הסוג השני. ניתן לומר שאם מדובר בעבודה ביתית שיש לה גם מקור חשמל זמין, ניתן בהחלט להסתפק בפטישון עם חיבור לחשמל בלבד.

 

עניין של עוצמה

קריטריון נוסף בבחינת פטישון הוא העוצמה שלו. קיימים פטישונים בעלי עוצמה משתנה ושונה. אם המטרה שלכם היא עבודה ביתית של קידוח וחציבה הרי שתספיק לכם עוצמת פטישון בינונית. כשמדובר על עבודות הדורשות מאמץ רב וממושך יותר, יידרש לעבודה פטישון בעל עוצמה גבוהה.

 

פטישון מומלץ לעבודות ביתיות או כאלו שאינן דורשות מאמץ מיוחד יהיה בעוצה של כ- 650 וואט. אם אתם חובבי עבודות מורכבות יותר או אנשי מקצוע, תוכלו לרכוש פטישון בעוצה של כ- 800 וואט. אם הפטישון משמש אתכם לעבודות ממושכות, מאומצות וקבועות הדורשות פטישון ופטיש חציבה, יתאים לכם פטישון בעוצמות גבוהות עוד יותר.

 

קודחים, הולמים ושאר ירקות

קריטריון משמעותי נוסף לבחירת פטישון הוא יכולות הפטישון בתחומי קידול והלימה. כיום ישנם פטישונים שיש בהם כמה אופציות מהן ניתן לבחור את מצב ההפעלה של הפטישון. למשל, אם אתם מעוניינים בקידוח בלבד תוכלו לבחור באופציה המתאימה ואם תרצו קידוח משולב הלימה, תעמוד בפניכם גם האופציה הזו באותו הפטישון. זהו נתון חשוב, המאפשר אפשרויות בחירה בהתאם לסוג העבודה שלכם. מצד שני, אם ידוע לכם מראש כי יש לכם צורך מסוים ואחד בלבד מהפטישון, לא כדאי לרכוש פטישון המציע מגוון אופציות שממילא לא תעשו בהן שימוש, מה שכמובן גם יוזיל את עלות הפטישון.

 

עניין של נוחות

קריטריון חשוב מאד לבחירת פטישון הוא נוחות השימוש בו. שימו לב כי לפטישונים יש משקל שונה סגנון אחיזה משתנה בין אחד לשני. בדקו אם הוא רגיש לכם נוח ביד, לא כבד מדי, עם אחיזה נוחה ויציבה ואם תוכלו אפילו לנסות אותו בפועל, מה טוב. כיום תוכלו למצוא פטישונים שיש להם ידית עם כיסוי מגומי לשיפור וחיזוק האחיזה וכן פטישונים עם בולמי זעזועים, שמבטיחים עבודה מדויקת יותר ומתאימים לעבודה ממושכת. ככל שיהיה לכם נוח יותר לאחוז את הפטישון, כך תוכלו לעבוד מדויק יותר ולאורך זמן עימו.

 

כפי שכבר הוזכר, חשוב לזכור כי ברוב הפטישונים קיים כפתור הבורר מצבי עבודה שונים, כמו סיבוב המשמש לקידוח במתכת או בעץ, כמו חציבה ומצב המשלב בין השניים. חשוב לדעת כי אל תוך ראש הפטישון, הקרוי פוטר, מוכנס המקדח המשמש לקידוח או האזמל המשמש לחציבה. בשונה מפוטר המצוי במקדחה רגילה, בפטישון ננעלים החלקים הללו (נקראים מקדחים או ביטים) בתנועת דחיפה חזקה פנימה. הכירו את סוגי הביטים הקיימים והתאימו את בחירת הפטישון בהתאם לקיים:

 

SDS -PLUS – ביט זה הוא הנפוץ ביותר ויש לו חיבור בקוטר של 10 מילימטרים וגם שתי מסילות כניסה.
SDS -TOP – ביט זה הוא בעל קוטר 14 מ"מ ושתי מסילות כניסה.
SDS -MAX – ביט זה הוא בעל קוטר של 18 מ"מ, ומשמש בעיקר לפטישונים המיועדים לחציבה. לביט זה יש 3 מסילות כניסה.

 

כשאתם רוכשים את הפטישון ואת האביזרים הנלווים, וודאו כי אתם יודעים איזה סוג חיבור יש לפטישון שלכם ומה מתאים לו.

 

שאלת השאלות

אי אפשר שלא להתעלם משאלת המחיר כאחד מהשיקולים לבחירת פטישון. ישנם פטישונים שיש להם שם ומוניטין גבוה של יצרן הידוע במוצרים האיכותיים שלו, כאלו שיבטיחו אחריות, עמידות ונוחות בתפעול. לכן, נכון שאולי תרצו לחסוך, אבל חשוב לקחת בחשבון גם את איכות השירות ואמינות המוצר. פטישונים כמו של בוש או מאקיטה הם המובילים בשוק. כדי להוזיל את מחירם, יעזור אם תקנו את הפטישון המתאים במדויק לצרכים שלכם, ורק את האביזרים הנלווים להם אתם זקוקים.

 

עוד קריטריונים חשובים שיש להתייחס אליהם כאשר

אתם בוחרים פטישון:

1. עוצמת מנוע והלימה

2. קצב ההלימה

3. יכולת שליטה על מהירות הסיבוב, בהתאם לעוצמת הלחיצה על ההדק. מנגנון זה מוכר בשם “מהירות אלקטרונית”

4. מהירות מקסימלית של סיבוב

 

לסיכום, על אף שמו החביב “פטישון”, מדובר בכלי עוצמתי, חזק יותר ממקדחה רוטטת, ובעל יכולות עבודה מרשימות. אם אתם זקוקים לפטישון לעבודה חד פעמית, למשל, קידוח בקיר מזדמן, או קידוח חד פעמי ברצועות בטון, תוכלו להתפשר על מוצר זול יותר וגם בינוני יותר באיכותו. מאידך, אם אתם חובבי מושבעים של שיפוצים בסגנון עשה זאת בעצמך וזקוקים לו לעבודות ממושכות ורבות, חשוב שתקנו פטישון מיצרן מוכר, אמין ועם אחריות על המוצר והחלקים שלו.