כך תשתמשו בבטחה בסוגים שונים של כלי עבודה

 

כלי עבודה הם אחד מ"סודות" הצלחתו של המין האנושי להפוך לאחד המינים הדומיננטיים בעולם, אם לא הדומיננטי ביותר, ולמעשה היכולת שלנו לפתח כלים שונים היא זו שמקנה לנו יתרון על פני שאר בעלי החיים, כך שקשה לדמיין את החיים בלעדיהם.

אבל חשוב לזכור שהכלים המשמשים אותנו לעבודות שונות בבית מהווים לא רק ברכה המאפשרת לנו לבצע כל סוג של מלאכה בקלות יחסית וביעילות מרבית, אלא עלולים גם להיות מקור סכנה אם לא משתמשים בהם באופן מושכל.

ואכן, הכלים אותם אנו רוכשים מגיעים ברוב המקרים עם הנחיות בטיחות מפורטות, אולם לא תמיד אנחנו מייחסים להם חשיבות מספקת. אגב, דווקא אלה שבאמתחתם ארגז כלים עשיר במיוחד, והם מרבים להשתמש בכלים השונים שברשותם, דווקא הם מתעלמים פעמים רבות מהפן הבטיחותי – ועלולים לשלם מחיר יקר על חוסר תשומת הלב.

 

שימוש בטוח בכלי עבודההנחיות כלליות

 

ראשית, חשוב לשמור על כלי עבודה בארגז כלים סגור היטב שנמצא בארון, ומונח שם כך שאין סכנה כי ייפול ותכולתו תתפזר לכל עבר. בדרך זו תבטיחו כי כל הכלים שלכם רחוקים מהישג ידם של ילדים שעלולים מתוך סקרנות לפגוע בעצמם בחומרה, וכן תמנעו תאונות קטנות אך מעצבנות דוגמת פטיש שנשאר על שולחן ונופל לאחד מבני הבית על הרגל שלא לדבר על תאונות קשות יותר שעלולים לגרום הכלים הכבדים יותר.

בנוסף, במהלך העבודות השונות שאתם מבצעים עם כלי העבודה שברשותכם, דאגו לשמור על סביבת העבודה מסודרת כל הזמן. זכרו – בלגן הוא מסוכן!

אם אופי העבודה מחייב זאת, השתמשו במשקפי מגן. לעבודות המייצרות אבק רב מומלץ להצטייד גם במסיכה. אל תשאירו ילדים קטנים ללא השגחה בסביבת העבודה, שכן די ברגע אחד של חוסר תשומת לב כדי שהפעוט ינסה לטעום מסמר או יבדוק מה קורה כשמפילים מברגה על הרצפה.

כמו כן מומלץ בחום לא לבצע את המלאכות השונות כשאתם עייפים או לא מרוכזים מסיבה כלשהיא. זכרו – די באובדן ריכוז לשנייה אחת כדי לדפוק את האצבע במקום את המסמר, או לסבול מפגיעה קשה הרבה יותר.

כשאתם צריכים לבצע מלאכות עדינות, אל תשתמשו בכפפות מסורבלות. כשאתם צריכים לטפס על סולם הניחו את הכלים בהם תשתמשו בתוך חגורה מיוחדת המיועדת לשאת כלים או בכל דרך המאפשרת לכם לאחוז את הסולם בשתי ידיים פנויות.

כמו כן הימנעו מלבישת צעיף או ענידת שרשרת שעלולים להיתקע בתוך כלי העבודה, ולבעלי שיער ארוך מומלץ לאסוף אותו. באופן כללי חשוב לשים לב כל הזמן למה שקורה בסביבה, על מנת להימנע מפגיעות בחפצים או בני אדם הנכנסים לאזור.

 

תחזוקת הכלים

 

שמרו על כלי העבודה שלכם במצב תקין. הידית של המסור רופפת? חזקו אותה. אחד החלקים במקדחה נראה שבור? בדקו אם אפשר לתקן, ואם לא – רכשו מקדחה חדשה.

באופן דומה רצוי מאוד לשמור על כלי העבודה נקיים, שכן כך הם נשמרים טוב יותר. כמובן שגם רכישת כלי עבודה איכותיים – למשל מקדחה בוש או מברגה מקיטה - היא מדיניות מומלצת, שכן כלים שכאלה ממלאים את תפקידם על הצד הטוב ביותר לאורך שנים רבות.

 

זהירות חשמל!

 

השימוש בכלי עבודה חשמליים מחייב זהירות מוגברת.

ראשית יש לוודא כי החיבור לחשמל תקין, שאין חוטים גלויים או קרועים ושהתקע והשקע תקינים (ובפרט שהשקע אחוז היטב לקיר).

בנוסף, אסור להשתמש בכלים חשמליים בסביבה לחה או רטובה, וכן יש להיזהר מכל מגע של הכלים עם מכשירים חדים, שמן, מקור חום גבוה וכו’.