לחלום על נגרות ולא לפחד- מסור עץ לשימוש ביתי

 

אחד התחביבים אליהם גברים נמשכים במיוחד, במפתיע או שלא במפתיע, הוא נגרות. אולי זה מפני שרוב הגברים מנוסים בשימוש במספר כלי עבודה ובביצוע תיקונים, הרכבות ושיפוצים שהרי ממילא זהו ברוב המקרים תפקידם בבית, ואולי זה מפני שהחלום על רהיטים או צעצועים עשויי עץ בעבודת יד עצמית פשוט מדליק – מה שבטוח הוא שהרעיון של להסתובב עם ארגז כלים ובו מסור עץ ולנסר מקנן בראשי גברים רבים.

ובאמת, אם אתם גם שותפים לחלום הנגרות – למה לא להפוך אותו למציאות? זה לא קשה כלל וכהתחלה מספיק להשקיע רק מספר שעות בשבוע בתחביב זה, ובנוסף זהו חלום לא מאוד יקר. חומרי הגלם – עצים שונים – נמכרים לפי גודל בחניות לחומרי בניין, וכלי העבודה לעץ, שגם הם נמכרים כמובן באותן חנויות או בחנויות מקוונות, הם מאוד ספציפיים וההשקעה בהם היא לשנים רבות.

 

מסור עץ איכותי ואתם מסודרים

 

עיקר העבודה עם העץ לצורך בניית רהיטים מתבצע בעזרת מסור עץ ומברגה (רצוי של מותג איכותי, למשל מברגה מקיטה), וכמובן שגם עם מסמרים וברגים הממלאים בלאו הכי את ארגז הכלים שלכם, ושעלותם מצחיקה.

אם יש ברשותכם מסור ידני לחיתוך גס, המתאים לניסור מהיר לרוחב הסיבים ונהדר לניסור לוחות וקורות, אתם כבר מסודרים כמעט לגמרי. אם טרם – רכשו אחד. מחיריהם נוחים ולא מדובר על הוצאה גדולה. נכון, בעתיד ועם צבירת הניסיון והיכולת, סביר שתזדקקו גם לכלים מתקדמים יותר, כמו מסור גרונג, אבל תורו של הגרונג מגיע רק כשמתחילים ממש לייצר רהיטים או חפצים פונקציונליים שחובה להיות מדויקים איתם.

 

מתי כדאי להשתמש במסור גרונג?

 

מסור גרונג נועד לחיתוך וניסור עץ בזווית מסוימת מבוקשת, דבר שהוא הכרחי כאשר בונים רהיט מעץ, מכיון שעבודה מדויקת היא חובה כשמעוניינים בתוצר איכותי, גם אם אתם נגרים חובבנים, שהרי מן הסתם תרצו להשתמש ברהיט שייצרתם…

המידע הזה יהיה אולי רלוונטי רק בשלב הבא של התפתחות התחביב שלכם, אבל בכל זאת כדאי לדעת שמסור זה, עם מסילות למשיכה לפנים, נקרא פנדל, ושיש גם מסור גרונג רגיל ללא מנגנון זה. שני הסוגים אמנם יקרים יותר מאשר מסור עץ ידני איכותי, אולם מדובר באמת בהשקעה משתלמת שתשמש אתכם לאורך זמן רב, מה גם שמסורי גרונג עובדים גם עם מתכת.

 

ללמוד באופן מסודר

 

את תחילת ההתנסות בנגרות מומלץ לעשות בקורס נגרות לחובבנים. במספר פגישות לא רב, בסדנה מצוידת עם מורה או מורים מנוסים בעבודות עץ, תוכלו לקבל מושג על נגרות באופן כללי, ללמוד את אופן השימוש במסור עץ וכן בכלים רלוונטיים אחרים. בנוסף תוכלו להתנסות בטכניקות שללא הקורס לא הייתם מכירים.

נכון, כיום ניתן גם לאתר סרטוני וידיאו ביוטיוב או ברחבי הרשת שבהם נגרים מנוסים מלמדים כיצד לייצר פריט כזה או אחר, ואפשר להתנסות בלמידת אונליין שכזו לפחות בתחילה כדי לזהות אם אכן התחביב הנחשק מתאים לכם ומדבר על ליבכם. ואולם בסרטוני הווידיאו עיקר העבודה שלכם היא בדלת אמותיכם, ולא יהיה מי שיאחז בידכם פיזית ויראה לכם איך להחזיק מסור או מברגה ומה התנועה המדויקת שמומלץ לעשות כדי להפיק תוצאה טובה מהפעולה.

בכל מקרה, בתחילת התהליך סביר שתיצרו לכם מדפים או או שרפרף או חפצי עץ אחרים שאינן מורכבים מדי לבנייה, ואולם לכשתצברו ניסיון ויד מיומנת מומלץ בהחלט ללכת לסדנה או קורס נוסף, למתקדמים, בכדי שלא לקפוא בשלב הראשוני – ולהגשים את החלום במלואו, כך שבתוך כמה שנים, תשב כל המשפחה לארוחה לצד שולחן אוכל יפהפה ועל כיסאות נוחים שאתם ייצרתם והגאווה תהיה גדולה.