מסור קרייזיק

 

ישנם סוגים רבים של מסורים – גרונג, חרב, פנדל, ג’קסון (שהוא בכלל שיבוש של השם המקורי, ג’יגסו – Jigsaw – והמוכר גם בשם מסור אנכי) – ולעיתים מרוב מסורים כבר לא רואים את היער ומתבלבלים ביניהם. מסור קרייזיק, שידוע גם בשם מסור שולחני, הוא אחד המסורים החשובים, ובעיקר משמש נגריות ואנשי מקצוע הזקוקים לסוס עבודה של ממש.

 

מהם בעצם מסורי קרייזיק?

 

מסורי קרייזיק הם מסורים שולחניים ובהתאם הם כוללים משטח עבודה (עם או בלי רגליים) שעליו מותקן הלהב המשמש לניסור העצים והחומרים האחרים אותם רוצים לחתוך בצורה מדויקת ובקלות ויעילות.

ישנם דגמים של מסורים שולחניים (קרייזיק) שהם ידניים וישנם דגמים חשמליים, כשפרמטר אחר המשמש להבחנה בין הדגמים הרבים של מסורי הקרייזיק הוא האם יש בהם הטייה או אין. באופן טבעי גם קוטר הלהב של המסור וכושר החיתוך המקסימלי מהווים פרמטרים שיש לבחון אותם בקפידה כשבוחרים קרייזיק.

 

למה משמש מסור קרייזיק?  

                                              

 

מסור קרייזיק הוא כאמור כלי עבודה מסיבי ועל כן הוא נמצא בעיקר בשימוש מקצועי ותעשייתי ופחות בשימוש ביתי – אם כי נגרים חובבים שמפרגנים לעצמם במחסן או בחדר ייעודי בבית עמדה רצינית שבאמצעותה הם יכולים לממש את התחביב במלואו בהחלט יכולים ליהנות גם הם ממסור שולחני איכותי ולהפיק באמצעותו מוצרים שיעניקו להם נחת כפולה ומכופלת, הן בזכות הפריט עצמו והן בזכות הידיעה כי הם אלה שייצרו אותו.

באופן כללי משמשים מסורי קרייזיק לניסור עצים בינוניים וגדולים, ואפילו ענקיים, וישנם גם מסורים שולחניים שאיתם ניתן לנסר חומרים אחרים ובהם לדוגמה אלומיניום – וזאת באמצעות להב מיוחד לחיתוך אלומיניום אותו מרכיבים על המסור.

 

איך לבחור מסור שולחני?

 

בדומה לכלי העבודה המסיביים האחרים, חשוב מאוד להקפיד ולרכוש אך ורק מסורים שולחניים תוצרת חברות ידועות (ולמעשה עצה זו טובה גם לגבי הפריטים האחרים אותם תרצו לכלול בתוך ארגז הכלים שלכם, שכן הפקטור העיקרי ביצירת ארגז כלים אפקטיבי שמאפשר לכם לבצע כל פעולה שתרצו הוא אמינות – כלומר שכל כלי העבודה יבצעו את המצופה מהם בכל מצב).

כאמור, כשמדובר במסורי קרייזיק חשוב במיוחד להעדיף מותגים ידועים שכן מסורים אלה נדרשים להתמודד עם עצים בינוניים וגדולים ולבצע חיתוכים רבים שכולם חייבים להיות מדויקים להפליא.

בין החברות הידועות המייצרות מסורים שולחניים מוצלחים – מקיטה, יונדאי ובוש. כמובן שחשוב לא רק לרכוש כלי של חברה איכותית אלא גם לעשות זאת בחנות איכותית.

 

זהירות, רתע!

 

עקב העוצמות הטמונות במסור קרייזיק, חשוב במיוחד להקפיד על כל הוראות הבטיחות ולנקוט משנה זהירות כשעובדים איתו ומנצלים את יכולותיו. בפרט חשוב מאוד להיזהר מתופעת הרתע (Kickback).

רתע מתרחש כשהעץ או האלומיניום “צובטים” את הלהב, וכתוצאה מכך מוטחים בעוצמה רבה חזרה אל מפעיל המסור – ועקב המהירות ואופיים עלולים לפגוע בו בצורה חמורה ואפילו קטלנית. צעד בטיחות בסיסי הוא לא לעמוד בקו ישר מול הלהב, ובאופן כללי למי שאינו מיומן בהפעלת מסורים שולחניים מומלץ בחום להתייעץ עם אנשי מקצוע לאחר רכישת מסור קרייזיק ובטרם הפעלתו.

עצה בסיסית נוספת היא לשמור על הלהב של מסורי הקרייזיק נקי וחד – גם כדי שאיכות הניסור תהיה מקסימלית (הן מבחינת יעילות והן מבחינת הדיוק) וגם על מנת להפחית את הסיכון לרתע (שכן ככל שהלהב פחות נקי, כך גדל הסיכוי כי ייתפס עליו החומר אותו רוצים לנסר).

עוד כדאי לוודא כי חומר הגלם איתו אתם עובדים חף מפגיעות ועיוותים – לוח עץ מעוות עלול להיות מסוכן!