מברגה מקיטה או מברגה בושתמיד בכל ארגז כלים 

 

מברגה היא כלי עבודה בסיסי במיוחד, כזה שגם בעלי “ידיים שמאליות” משתמשים בו מעת לעת, וכמובן שאנשי מקצוע נזקקים לה לעיתים תכופות, ובהתאם היא נמצאת בכל ארגז כלים. ברוב ארגזי הכלים אותם תבחנו תמצאו מברגה של בוש או של מקיטה, שתי החברות הבולטות ביותר בעולם כלי העבודה ובעצם שניים מתאגידי הענק האיכותיים ביותר באופן כללי.

 

המברגות של מקיטה 

 

מקיטה, התאגיד שנוסד ביפן לפני100 שנה (ב-1915) והתפרסם בעיקר בזכות החדשנות שלו, מציע מגוון מברגות במנעד רחב של מחירים – מכ- 400-500 ש"ח ועד 1,500 וגם 2,000 ש"ח – הכל בהתאם לשימוש המיועד.

דוגמה למברגה מקיטה בסיסית יחסית היא מברגת אימפקט מתקפלת שמתח העבודה שלה הוא 7.2 וולט, מספר הרטיטות לדקה הוא 3000 והמהירות היא 2300 סיבובים לדקה. דוגמה לדגם משוכלל יותר היא מברגת אימפקט שההספק שלה הוא 300 וואט ומומנט הפיתול שלה הוא 98 ניוטון למטר.

 

 המברגות של בוש 

 

גם בוש מציעה שלל מברגות, במחירים המתחילים בסביבות ה- 300 ש"ח ומגיעים גם לאזור ה- 1800 ש"ח.

דוגמה לדגם יקר וחזק יחסית היא המברגה Bosch GDR 12V שמשקלה 1.8 ק"ג, מתח העבודה שלה כפי שניתן להבין משם הדגם הוא 12 וולט, והמהירות שלה מגיעה ל- 2600 סיבובים לדקה. דוגמה לדגם זול, אבל כזה שבהחלט עושה את העבודה ומתאים לארגז כלים ביתי סביר, היא מברגה נטענת IXO 3.6V עם סוללת ליתיום יון, קוטר הברגה מקסימלי של 5 מילימטר ומומנט פיתול של 180 ניוטון למטר.

הדגמים השונים, כמו שאר מוצרי התאגיד הגרמני, מתאפיינים ברמת בטיחות גבוהה, דבר חשוב מאוד כשמדובר בכלי עבודה, ובפרט בכזה שנעשה בו שימוש אינטנסיבי, ברמת אמינות גבוהה, פרמטר חשוב גם הוא שהרי כשקונים מברגה רוצים שהיא תישאר בארגז הכלים שנים רבות, וכן בעיצוב מושקע שמבטיח כי השימוש במברגה בוש יהיה נוח במיוחד, וכי גם לאחר שימוש ממושך האדם המפעיל את המברגה לא יתעייף.

 

מתי עדיפה מברגה על מקדחה? 

 

היתרון העיקרי של מברגה בוש או מקיטה על פני מקדחה היא בניידות שלה, שכן היא פועלת על סוללות ואינה מצריכה חיבור לחשמל, ובנוסף ניתן לעבוד איתה בנוחות בכל מקום.

על מנת למצות את היתרון הזה חשוב להצטייד בסוללה איכותית, כשבימינו האופציה המומלצת היא סוללת ליתיום.

בנוסף, על מנת לשמור על הסוללה ולהאריך את תוחלת חייה, בין אם אתם משתמשים במברגה בוש ובין אם בכזו של מקיטה, כדאי להקפיד על הוצאת סוללת הליתיום מהמטען כשההטענה מסתיימת, ובנוסף מומלץ להחזיק 2 סוללות (במקרים רבים כשקונים מברגה מקיטה או בוש מקבלים 2 סוללות), אבל במידת האפשר לעבוד רק עם אחת מהן – בדרך זו הסוללה השנייה תישמר ותוכלו להתחיל לעבוד איתה רק לאחר שהראשונה תסיים את חייה.

 

איך תקנו את המברגה המתאימה ביותר לארגז הכלים שלכם? 

 

בין אם תבחרו במברגה מקיטה ובין אם תעדיפו את בוש, בכל מקרה ממתינים לכם כאמור מבחר דגמים, כשההחלטה הראשונה אותה יש לקבל היא איזה סוג מברגה אתם רוצים: רגילה, עם רטט או אימפקט.

מברגה רגילה כשמה כן היא, כלי עבודה בסיסי שמאפשר להבריג ברגים קטנים או בינוניים (או לשחרר ברגים שכאלה), וכן לקדוח בחומרים רכים יחסית דוגמת עץ, פלסטיק ומתכת. מברגות רגילות לא מתאימות למי שרוצה לקדוח חורים גם באבן או בטון, וברוב המקרים מברגה שכזו היא חלק מכל ארגז כלים צנוע לשימוש ביתי מוגבל.

מברגה עם רטט מאפשרת לבעליה לקדוח גם בבטון, אבן וקירות, כשברוב המקרים הרטט הוא אופציונאלי, כלומר ניתן לבחור אם להשתמש בו או לא (קידוח בשיש או בקרמיקה, למשל, כדאי לבצע ללא רטט).

מברגות אימפקט משמשות רק להברגה ולא לקידוח. למי שארגז הכלים שלו מכיל ממילא מקדחה איכותית או פטישון, והוא מרבה להבריג, זוהי אופציה מומלצת, שכן מברגת אימפקט היא נוחה מאוד לשימוש ובפרט מאפשרת הברגות מהירות וללא מאמץ כמעט. מרכיבי דקים, למשל, יכולים להפיק תועלת מרובה ממברגה שכזו, בין אם של בוש ובין אם של מקיטה.