כך בונים מדרגות מעץ

מי שחובב ביצוע פרויקטים בשיטת עשה זאת בעצמך עשוי למצוא עצמו נצרך להקים גרם מדרגות. בדרך כלל יהיו אלה מדרגות מעץ אשר נועדו להוביל אל קומת גלריה חדשה, דק עץ המוקם בגינה, בית עץ וכו’. בניית גרם מדרגות הוא אתגר שכן עליהן להיות פונקציונאליות, נאות וחזקות מספיק כדי להבטיח שלא תיתכן קריסה של מדרגה בעת שמישהו מטפס עליה, זאת גם כשגרם המדרגות הספיק להתיישן (במיוחד אם תוך כדי שהוא חשוף לפגעי מזג האוויר).


ישנן אינספור דרכים לתכנן ולהקים גרם מדרגות, בפסקאות הבאות תמצאו כללים וטיפים שיסייעו לכך לבנות את גרם המדרגות שלכם באופן שימלא באופן מיטבי את הייעוד הנכון לו.

 

עקרונות בתכנון גרם מדרגות

ניתן למנות מספר תכונות אופייניות לגרמי מדרגות מעץ. ראשית כל המדרגות נתמכות בין שתי קורות המובילות מהמישור התחתון ועד לנקודה אליה מובילות המדרגות. קורות אלא  מוצבות בזווית של בין 60 – 45 מעלות, תלוי במקום העומד לרשותנו (ככל שזווית תלולה יותר הטיפוס קשה יותר).
כדי לבנות גרם מדרגות חסון הכרחי שהקורות התומכות יקובעו בחוזקה, הן בחלקן העליון והן בתחתיתן, על הקורות עצמן להיות עבות דיין (בדרך כלל 5 – 10 סמ’ עובי על 20 סמ’ רוחב). אם מדובר בגרם מדרגות ארוך (קורות תומכות בנות מעל לארבע מטרים) יש להוסיף תמיכה מאמצע כל קורה תומכת אל הקרקע.
בין הקורות התומכות יקובעו מדרגות במרווחי גובה של כ 14 – 20 סמ’.

 

ודאו כי גובה המדרגה האחרונה תואם לזה של כל שאר המדרגות

לאחר שניסרתם וקיבעתם את הקורות התומכות תכננו את המרווח בין המדרגות כך שגם זה שנותר בין המדרגה האחרונה למישור העליון אליו מובילות המדרגות יהיה זהה למרווחים בין כל מדרגה לזו שמעליה.

ניתן בהחלט להשתמש באותן קורות עץ הן עבור הקורות התומכות והן כדי לפרוס מהן את המדרגות עצמן (אולם לעיתים הקורות התומכות יהיו מעץ עבה יותר). את החיבור בין המדרגות לקורות התומכות ניתן לעשות באמצעות זוויות ברזל, לייסט עץ (המחוברים בברגים אל הקורות התומכות ועליהם מונחת המדרגה ומקובעת אליהם בברגים) או אפילו ישירות בברגים ארוכים המוחדרים דרך הקורות התומכות אל המדרגות.

הכלים שתצטרכו הם מסור סובב ידני (לפחות, אם לא פנדל), מקדח (ומקדחי עץ) ומברגה, עוד תצטרכו ברגים באורכים מתאימים, זוויות ברזל (אם כך תחברו את המדרגות לקורות התומכות), קורות עץ במידות הדרושות.
ברוב המקרים לאחר ההקמה תרצו לצבוע את גרם המדרגות החדש בלכה מגוונת.
לאחר הקמת גרם המדרגות עצמו ניתן לתכנן ולהקים מעקה שיסייע להשתמש בהם ויבטיח שלא יפלו מהן.