החלפת מצבר למערכת אזעקה לבית


בבתים רבים מותקנת מערכת אזעקה, מערכת זו, עלפי רוב, מרגע שהותקנה אינה דורשת תחזוקה כלשהי ומופעלת ומופסקת על ידי בעלי הבית ויושביו לפי הצורך. כל מערכת אזעקה מצוידת ברמקול המיועד להתריע בפני מי שמנסים לפרוץ לבית, לגרום להם להימלט מתוך ידיעה כי מערכת האזעקה חשה בהם והתחילה לבצע את הפעולות אותן היא מתוכננת לעשות (להתקשר למוקד אבטחה למשל).

 



כדי למנוע מצב בו ניתוק פשוט של זרם החשמל לבית יפסיק את פעולת מערכת האזעקה מצוידות רוב המערכות ככולן במצבר המבטיח המשך פעולתן גם כאשר אין מסופק להם עוד מתח מרשת החשמל. מצברים אלה ימשיכו להזין את הצופר ויאפשרו המשך ביצוע כל הפעולות שהמערכת מיועדת לבצע גם אם מנתקים הפורצים את אספקת החשמל לבית או במקרים של הפסקת חשמל שאינה קשורה לפריצה.
אם המצבר של מערכת האזעקה אינו תקין הרי שזו הופכת בלתי יעילה לחלוטין במקרה שלא מסופק לה חשמל.



איך יודעים שהמצבר חלש


ברוב מערכות האזעקה ישנה התראה בתצוגה על מצבר חלש, כך למשל ייתכן שתופיע האות “L” הבאה לציין כי המתח המגיע מן המצבר הוא LOW, דבר הקורה כאשר המצבר ישן וכבר אינו נטען כהלכה או כאשר המערכת אינה מחוברת לחשמל כבר זמן מה. בכל מקרה יש לבדוק מה הסיבה ולנקוט בצעדים המתבקשים.
אם אין התראה או אם עולה חשד שהמצבר לא תקין אולם לא הופיע התראה ניתן להפעיל את האזעקה כאילו זיהתה ניסיון פריצה ואז להפסיק את אספקת המתח אליה, אם הכול ממשיך לתפקד כשורה (הצופר ממשיך, המערכת ממשיכה לחייג כאילו לא קרה כלום וכו’) סימן שהמצבר בסדר.



מה עושים אם גילינו שהמצבר לא תקין


ברגע שמסתבר שמצבר מערכת אזעקה אינו תקין יש לפעול ללא דיחוי להחלפתו. יש לאתר את מיקום המצבר (בדרך כלל במקום מוסתר בבית שם שוכן גם “מוח” מערכת האזעקה), לנתק את החוטים מקטביו (בעזרת מברג ו/או פלייר עדין) חשוב מאוד לוודא שהחוטים המובילים למצבר לא יוכלו לגעת זה בזה גם עד שנתקין מצבר חדש.

לאחר שהמצבר הישן פורק יש לדאוג להתקין מצבר חדש במקומו. יש לוודא שמדובר במצבר בעל נתונים זהים מתחינת מתח פעולה, זרם מקסימאלי אותו יכול המצבר לספק וכן מידות פיזיות. אל המצבר החדש מחברים את החוטים שהוליכו בעבר אל המצבר הישן, חשוב מאוד לא לטעות בקוטביות (החוט המיועד ל + יחובר אל הדק ה + של המצבר וכך גם בנוגע להדק השלילי). לאחר התקנת המצבר החדש יש לבצע בדיקה ולוודא שהוא מאפשר פעולת מערכת האזעקה גם כשאינה מוזנת במתח רשת.